سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یک جرعه ریاضی

 


[ سه شنبه 91/5/3 ] [ 2:23 صبح ] [ مهدی بیگدلی ]

       واما بعد، عصر  یکشنبه روزی بود که طبق برنامه از قبل اعلام شده همه استانها پذیرش شده و نرم افزارهای کلیه دبیران روی سیستمها نصب شده بود واحیانا اگر نرم افزاری روی سیستمها اجرا نمی شد، توسط مسئول فنی رفع اشکال گردیده وبرای روز اجرا آماده می شد. استانهایی مانند اصفهان ، بوشهر، هرمزگان،یزد،آذربایجان غربی و . . . یک روز هم زود تر آمده و نرم افزارهای خود را چک کرده بودند تا در اجرا مشکلی نداشته باشند حتی استان دور دستی مانند سیستان وبلوچستان که نزدیک 22 ساعت با اتوبوس راه پیموده واتفاقات زیادی که در این مقال نمی گنجد برایش افتاده بود ظهر روز یکشنبه خود را به محل برگزاری رسانده بود. تنها استانی که فقط 6 ساعت قبل اجرا به محل جشنواره رسید، زنجان بود که نه توانست نرم افزارهایش را روی سیستم ها نصب کند و نه خواب و استراحت کافی که خستگی را از تن بدر نماید چراکه صبح روز دوشنبه ساعت 30/9 اجرا داشته ودیشب ساعت 30/3 به محل اسکان رسیده بود یعنی فقط 6 ساعت قبل ازاجرا!!؟؟ ونتیجه آن یک تدریس بی حال وبی رمق وخواب آلود وبدتر از آن بالا نیامدن نرم افزار ها و برنامه ها. شاهکار زنجان (دیر رسیدن)طوری عجیب می نمودکه مسئول فنی برگزاری بعد از دیدن نماینده زنجان گفت  :  «پس کجایی زنجان؟ فکر کردم انصراف دادین. من الان چه جوری برنامه های شما رو نصب کنم؟دیگه وقتی نمونده . . .».

       البته ناگفته نماند که کارنکردن سیستم ها اتفاقی نبود که فقط برای نماینده استان زنجان بیافتد بعضی از استانها که روز قبل همه چیز را چک کرده بودند مانند آذربایجان غربی، سیستان،هرمز گان و . . . در روز اجرا نرم افزارشان کارنکرد که در اینجا مقصر فقط برگزار کنندگان بودند و نه شرکت کنندگان.

       روز اول اجرای جشنواره که استان زنجان هم در آن روز اجرا داشت روزی بود که به قول یکی از بچه ها در آن روز همه سوختند. نا آشنایی با جو سالن، کارنکردن شبکه کامپیوتر به طور یکنواخت وعالی، نداشتن یک اسپیکر قوی که صدای کامپیوتر معلم را در آن همهمه! به داور و تماشاچی برساند و ایراد داشتن سیستم صوتی که صدای معلم را به حضار می رساند و روی اعصاب هر دو طرف و مخصوصا اجراکننده راه می رفت از اشکالاتی بود که برای روزهای دوم وسوم رفع شد. هر چند در اختتامیه عنوان شد که این اشکالات روی رأی داوران تاثیر نداشته است ولی عملاً دیدیم که موثر بوده است. حال گیریم روی داوران بی تاثیر بوده باشد ولی مطمئناً روی اعصاب و نحوه اجرای دبیر بسیار موثر بوده است.

      ایراد دیگری که می توان به برگزار کنندگان جشنواره گرفت اینکه روز اول از دانش آموزانی استفاده کرده بودند که اولاً اکثر آنها در حسابان افتاده بودند و ثانیاً از لحاظ ادب وهمکاری با دبیر در سطح بسیار پائینی بودند و متأسفانه هیچ گونه توجیهی در این زمینه نشده بودند و کلی از وقت و انرژی دبیر در تایم تمرین صرف ساکت کردن و توجیه کردن دانش آموزان می گردید. عدم همکاری آنان زمانی شهود پیدا می کرد که بعضی از آنها روی سن و هنگام اجرا بجای تعامل و همکاری با دبیر مشغول اس ام اس دادن به دخترهای گروه همکاران خانم بودند که تازه از ایشان شماره دریافت کرده بودند! ولی در روزهای دوم وسوم ملاحظه شد که دانش آموزان نخاله تعویض و بجای آنان دانش آموزان بهتری آورده شد که همه آنان از قبل توجیه شده بودند.              

       و اما شاهکار استان زنجان فقط به ثبت رکورد 6 ساعت قبل از اجرا رسیدن ختم نمی شد مسائل دیگری هم وجود داشت که فقط مخصوص استان زنجان بود که در ذیل به آنها اشاره می کنیم.

      در زمان حدود 10 دقیقه آماده سازی قبل از اجرا که شرکت کننده هر استان پشت پرده و روی سن مشغول آماده سازی دانش آموزان ،نرم افزار، میز و تخته و. . . بود برای اینکه حوصله حضارسرنرود و یک آشنایی اجمالی با استان شرکت کننده پیدا شود، کلیپ مختصری ازتاریخچه، مکان های دیدنی ، آثار باستانی، طبیعت و . . . آن استان به نمایش گذاشته می شد که می بایست از قبل طبق دستورالعمل فرستاده شده ازسوی ستادبرگزاری جشنواره، توسط مسئولین ذیربط دراستان تهیه وبه جشنواره فرستاده میشد، تنها استانی که کلیپ نداشت زنجان بود!

      مطلب دیگری که هنگام صحبت بین شرکت کننده ها به میان می آمد جوایز مرحله منطقه ای و استانی بود که به منتخبین داده شده بود. حرف از 100 تومن،300 تومن وحتی 400 تومن در بین اکثر استانها بود و تنها شرکت کنندگانی که می گفتند :«مگه در مرحله استانی هم جایزه میدن؟»نمایندگان زنجان وسیستان بود.پخش جایزه های کیلویی به دانش آموزان در هنگام تدریس از نکات نادری بودکه فقط چند استان به آن مبادرت ورزیده بودند از جمله استان بوشهر که به دانش آموزان فلش مموری جایزه می داد و عنوان می کرد که هزینه اش را سازمان تقبل کرده است.

     و اما مهم ترین وتأثیر گذارترین شاهکاری که استان زنجان انجام داده بود، عدم برگزاری کارگاههای مختلف از جمله روانشناسی،طرح درس، تکنولوژی آموزشی وتخصصی حسابان بود. این در حالی بود که در مرحله استانی که طبعاً از اهمّیت کمتری برخوردار بود یک کارگاه یک روزه برگزار شده و شرکت کنندگان با کم و کیف کار آشنا شده بودند.در صورتی که اکثر استانها کارگاههای چندروزه زیر نظر استادان مربوطه برگزار کرده بودند. طرح درس شرکت کنندگان بررسی شده واشکالات آن برطرف شده بود کار با شبکه را تمرین کرده وآزمونهای مختلف تحت شبکه ساخته و نرم افزارهای مربوطه را آماده کرده بودند.تا جایی که بطور مثال نماینده تهران تا روز وساعت اجرا همه این افراد مخصوصا استاد روانشناسی و تکنولوژی را کنار خود داشت و تا آخرین لحظه او را ساپورت می کردند تا جایی که استاد تکنولوژی که احتمالاً مدرک دکتری هم داشت به نوعی در داوران اعمال نفوذ کرده وبه طوریکه بعداً خواهد آمد باعث رتبه آوردن نماینده خودشان شد.ولی بهتر می بینم صحبت از مصیبتی را که در مرحله کشوری، استان زنجان برای برگزاری کارگاه آنهم با در خواست های مکرر شرکت کنندگان با آن مواجه شد را به میان نیاورده وخود به درد خود بسوزم وبسازم.بد شانسی وبد بیاری های نماینده زنجان فقط به اینجا ختم نمی شود داشتن دو موضوع مجزا برای تدریس در مدت زمان مشابه 30 دقیقه اتفاقی بود که در تقسیم بندی کتاب نصیب استان شده بود هر چند موضوعات به ظاهر ساده می نمود ولی باید برای هر کدام از آنها تمام آیتم های آزمون ورودی ، حین تدریس، پایانی، آماده سازی،تعیین تکلیف و. . . انجام می شد که عملاً کلی از قدرت مانوری را که می توانست فقط روی یک موضوع متمرکز شود را می گرفت و این به پائین تر آمدن کیفیت تدریس کمک شایانی می کرد! در تأیید این نکته همین بس که بیش از 90 درصد از شرکت کنندگان در مرحله استانی نتوانستند در مدت زمان تعیین شده کار خود را به پایان برسانند.

      وامّا در روز اختتامیه تنها سخنرانی که حرف های کلیشه ای و تکراری نزد و مانند سخنران های قبل از خودش حوصله حضار را سر نبرد، خانم دکتر محمدی داور تکنولوژی بود که به ایراد سخن پرداخته و درباره نوع داوری ها و چگونگی تدریس دبیران حرفهای ارزشمندی زد ولی جمله ای از ایشان که شک شرکت کنندگان را به یقین نزدیک تر کرد شائبه پارتی بازی برای نماینده شهر تهران بود که اظهار داشتند :«من عمداً به دست ساخته ها بیشتر از کار با بُرد هوشمند امتیاز دادم» که صدای ضبط شده ایشان نزد بنده موجود می باشد برحسب اتفاق !! نماینده تهران مهمترین کارش آوردن دست ساخته بود و کار با شبکه را احتمالاً کلاً بلد نبود ونتوانست هیچ استفاده ای از آن بکند و آزمون تحت شبکه برگزار کند و . . . وتازه وقت هم کم آورد و نتوانست مطالبش را به پایان برساند ولی جالب اینجاست که حائز رتبه اول شد! در حالی که جشنواره مبتنی برIT   و   ICTبود ونه مبتنی بر دست ساخته! البته معلوم نیست این حرف خانم دکتر برای همه شرکت کنندگان صادق بوده باشد زیرا کسانی بودند که دست ساخته های بهتری هم داشتند و از شبکه هم استفاده کردند و زمان هم کم نیاوردند ولی باز نتوانستند اول شوند جالب اینجاست دست ساخته هایشان واقعاً دست ساخته بود و مطلبی علمی را القا می کرد نه چند تا قوطی شکردان وچای دان که نماینده تهران از آن استفاده کرده بود.

         از همه این حرفها که بگذریم باید بدانیم که نماینده استان زنجان نماینده همه استان بود و نه نماینده خودش و شایسته بود که در خور استان حمایت می شد نه اینکه به چشم نامادری نگریسته شده و به امان خدا رها می شد شاید همین چیزهای به ظاهر کوچک است که باعث می شود زنجان در بعضی چیز ها همچنان زنجان باقی بماند وهیچگاه نمی تواند مثلاً اصفهان ، شیراز و . . . بشود!

     سخنانی که گفته شد فقط حرف دل بود و بس و بدون هیچ گونه غرض و منظور خاص. ولی امیدوارم تجربیاتی که در این سفر بدست آمد برای دوستانی که از این به بعد در جشنواره های مختلف شرکت خواهند کرد، ارزشمند بوده و بتوانند از آن استفاده کنند. وهمچنین از دوستان مسئول که کاری از ایشان بر می آید تقاضا دارم برای هر چه بلند آوازه تر کردن نام استان تعلل نکنند که هر موفقیتی اگر کسب شود برای همه استان است چرا که استان زنجان با وجود نخبگانی همچون پرفسور ثبوتی ، شهید شهریاری، دکتر نصیری قیداری و . . . در علوم پایه همیشه حرفهای زیادی برای گفتن حتی در سطح جهانی داشته است.

     این جانب نتوانستم استفاده چندانی از تجربیات دوستان سالهای قبل که در جشنواره ها شرکت کرده بودند بنمایم و شاید یکی از علل آن نبود دست نوشته وخاطراتی بود که برای آنان اتفاق افتاده بود ولی به قول مولا علی (ع) که می فرمایند:« کم رنگ ترین نوشته ها از قویترین حافظه ها ماندگارترند.» بر خود واجب دانستم که این توجیه نامه! را به رشته تحریر در آوردم تا شاید بعد ها مورد استفاده دوستان قرار گیرد. در پایان بر خود لازم می دانم از رئیس گروه محترم متوسطه استان جناب آقای آقاجانلو که در لحظه لحظه سفر همراهم بودند و از تجربیات، منش،اخلاق و تواضع ایشان چیزهای زیادی یاد گرفتم تشکر و قدر دانی نمایم. همچنین جناب آقای سیف اله عباسی که با وجود مشغله فراوان قبول زحمت کرده و در ساعات اداری و غیر اداری ما را راهنمایی کردند. جناب آقای حمزه لو مدیر دبیرستان نمونه دولتی قیدار و علی زنگینه معاون آموزشی دبیرستان امام خمینی (ره) گرماب که سایت کامپیوتر مدرسه را برای تمرین در اختیارم گذاردند و همچنین جناب آقای حجازی ،نوری و رسولی در گروه تکنولوژی و گروههای آموزشی سازمان که در حد توان یاریم دادند تشکر و قدر دانی بنمایم.

                                      مهدی بیگدلی- دبیر منتخب استان زنجان در جشنواره کشوری الگوهای برتر تدریس حسابان 22/4/91

 

 

جشنواره کشوری الگوهای برتر تدریس حسابان-کرج

 


[ دوشنبه 91/5/2 ] [ 2:50 صبح ] [ مهدی بیگدلی ]

 

جشنواره طراحی روی هندوانه در ایتالیا

 

y

 

 


[ یکشنبه 91/5/1 ] [ 12:58 صبح ] [ مهدی بیگدلی ]
درباره وبلاگ

کد موسیقی برای وبلاگ

آرشیو مطالب
امکانات وب
بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 1
کل بازدیدها: 18258