یک جرعه ریاضی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ا- اولین آیه قرآن « بسم الله الرحمن الرحیم » دارای 19 حرف عربی است. 2- قرآن مجید از 114 سوره تشکیل شده است و این عدد به 19 قابل قسمت است. (19* 6) 3- اولین سوره ای که نازل شده است سوره علق (شماره 96) نوزدهمین سوره از آخر قرآن است. 4- سوره علق 19 آیه دارد. 5- سوره علق 285 حرف (19* 15) دارد. 6- اولین بار که جبرئیل امین با قرآن فرود آمد، 5 آیه اول سوره علق را آورد که شامل 19 کلمه است. 7- این 19 کلمه 76 حرف (19* 4) دارد که به تعداد حروف « بسم الله الرحمن الرحیم » است. 8- دومین باری که جبرئیل فرود آمد 19 آیه اولی سوره قلم (شماره 68) را آورد که شامل 38 کلمه است.(19* 2) 9- سومین باری که جبرئیل فرود آمد 10 آیه اولی سوره مزمل (شماره 73) را آورد که شامل 57 کلمه (19* 3) است. 10- چهارمین بار که جبرئیل فرود آمد 30 آیه اولی سوره مدثر (شماره 74) را آورد که آخرین آیه آن «بر دوزخ 19 فرشته موکلند» می باشد. 11- پنجمین باری که جبرئیل فرود آمد اولین سوره کامل « فاتحة الکتاب » را آورد که با اولین بیانیه قرآن بسم الله الرحمن الرحیم (19 حرف) آغاز می شود. 12- آفریننده ذوالجلال و عظیم الشأن با آیه 31 سوره مدثر به ما یاد می دهد که چرا عدد 19 را انتخاب کرده است. پنج دلیل زیر را بیان می نماید: الف - بی ایمانان را آشفته سازد. ب - به خوبان یهود و نصارا اطمینان دهد که قرآن کتابی آسمانی است. ج - ایمان مؤمنان را تقویت نماید. د - تا هرگونه اثر شک و تردید را از دل مسلمانان و خوبان یهود و مسیحیت بزداید. ه - تا منافقین و کفار را که سیستم اعدادی قرآن را قبول ندارند رسوا سازد. 13- آفریننده به ما می آموزد که این نظم اعدادی قرآن تذکری به تمام جهانیان است. (آیه 31 سوره مدثر) و یکی از معجزات عظیم قرآن است. (آیه 53) 14- هر کلمه از جمله آغازیه قرآن « بسم الله الرحمن الرحیم » در تمام قرآن به نحوی تکرار شده که به عدد 19 قابل قسمت است. بدین ترتیب که کلمه « اسم » 19 بار، کلمه « الله » 2698 (19* 42) بار، کلمه « الرحمن » 57 بار (19* 3 )، و کلمه « الرحیم » 114 بار ( 19* 6 ) دیده می شود. 15- قرآن مجید شامل اعداد بیشماری است. مثلاً ما موسی را برای چهل شب احضار کردیم، ما هفت آسمان را آفریدیم و... . شمار این اعداد در تمام قرآن 285 (19* 15) خواهد بود. 16- اگر 285 عدد فوق را با هم جمع کنیم حاصل جمع 174591 (19* 9181) خواهد بود. 17- حتی اگر اعداد تکراری را از عدد فوق حذف نماییم حاصل جمع 162146 (19* 8534) خواهد بود. 18- سوره قاف که با حرف ق شروع می شود (شماره 50) شامل 57 (19* 3) حرف ق است. 19- تنها سوره ای که در قرآن با حرف «ن» آغاز می شود، سوره قلم است. (شماره 6) این سوره 133 «ن» دارد که به 19 قابل قسمت است. (19* 7) همچنین درکتاب عبدالرزاق نوفل اعجاز عددى در قرآنکریم نام دارد و به قلم قرآنپژوه و قرآنشناس دانشور معاصر، آقاى مصطفى حسینى طباطبائى به فارسى ترجمه شده است. ذیلاً تعدادى از آمار و ارقام شگفتآور عبدالرزاق نوفل نقل مىشود: - واژه دنیا در قرآن کریم 115 بار بهکار رفته است، و واژه آخرت هم همین تعداد. - شیاطین 68 مرتبه، ملائکه هم همین تعداد. - حیات 71 بار، موت هم همین تعداد. - علم و معرفت ومشتقات آنها 811 بار، ایمان و مشتقات آنهم همین تعداد. - ابلیس یازده بار، و استعاذه از او هم بههمین تعداد. - کلمه یوم بهمعناى روز(بهصورت مفرد) 365بار بهتعداد روزهاىسال (شمسى) در قرآن بهکار رفته است. و بهصورت تثنیه و جمع سى بار، بهتعداد روزهاى ماه. - کلمه شهر بهمعناى ماه، 12 مرتبه در قرآن دیده مىشود بهتعداد ماههاى سال. اما کتاب دکتر ابوزهراء النجدى قرآنپژوه شیعه من الاعجاز البلاغى و العددى للقرآن الکریم نام دارد و چنانکه از نامش برمىآید بهعربى است و هنوز بهفارسى ترجمه نشده است و از نظر شگفتىهاى ریاضى بهپاى کار رشاد خلیفه و عبدالرزاق نوفل نمىرسد. ذیلاً چند تناسب و ظرافت عددى قرآنى را که او پیدا کرده و در کتاب پیش گفته آورده است، نقل مىکنیم: - ساعت/ الساعة در قرآن کریم 24 بار بهکار رفته است به تعداد ساعات شبانهروز. - سماوات السبع یا سبع سماوات، هفت بار بهکار رفته است. - «سجد» و مشتقات آن 34مرتبه بهکار رفته است که برابر مجموع سجدههاى هفده رکعت نماز شبانهروزى است، از قرار هر رکعتى دو سجده، جمعاً 34 سجده. - لفظ صلاة و قیام و اقیموا و مشتقات آن 51 بار بهکار رفته است که برابر با هفدهرکعت نماز واجب و 34 رکعت نماز مستحب شبانهروزى است. - مشتقات وصى/ توصیه بهتعداد اوصیاى الهى دوازده بار بهکار رفته است. - لفظ شیعه و مشتقاتش دوازده بار در قرآن بهکار رفته است. - مشتقات فرقه، 72 بار بهکار رفته است و این بهتعداد 72 فرقه اسلامى است. همچنین در تحقیق دیگری
قرآن از این چند لحاظ منحصر به فرد است : 1ـ برخی از سوره های آن بایک حرف یا مجموعهای از چند حرف بحای یک جمله با معنا آغاز می شود که به این حروف پاراف اطلاق می شود و در سر تاسر اسن جزوء به سورهایی که با این حروف آغاز می شوند بعنوان سوره های پاراف دار اشاره خواهد شد در قرآن 29 سوره پاراف دار وجود دارد . این سوره ها هیچ ترتیب خاصی ندارند . اولین سوره پاراف دار سوره 2 و آخرین آخرین آنها سوره 68 است . برخی از این سوره ها شامل پاراف های مشابه و یا زیر مجموعه پارافی از سورههای دیگر است کلا 14 مجموعه پاراعی مختلف که از 14 حرف عربی تشکیل شده اند وجود دارند . جدول 2 لیست این 29 سوره پاراف دار را با پاراف های مربوطه نشان می دهد .
از زمان نزول قرآن محققین بسیاری سعی کردند که راز پارافهای قرآنی را کشف کنند اما تلاش آنها بی نتیجه ماند . با این حال اهمیت آنها تا سالهای اخیر هنوز بصورت رازی پنهان باقی ماند . کشف سیستم ریاضییک بیوشیمیست آمریکایی ، مصرالاصل ویک محقق مسلمان ، به نام دکتر رشاد خلیفه در اوایل دهه 1970 شروع به ترجمه قرآن به زبان انگلیسی کرد . او مصمم بود که توضیح برای پارافهای اسرار آمیز قرآنی پیدا کند . در پی چنین هدفی او سورهای پاراف دار قرآنی را به کامپیوتر وارد کرد . هرف او آن بود که یک رابطه ریاضی پیدا کند که اهمیت این پارافها روشن شود . اما برای این کار او هیچ ایده ای از اینکه از کجا و چطور باید کار را آغاز کند نداشت . پس از چندین سال تحقیق در سال 1973 دکتر خلیفه اولین کتاب خود را به نام معجزات قرآنی اهمیت حروف اسرار آمیز به چاپ رساند . اگر چه کشقیات او نشان دهند رابطه ای بین پارافها از نظر تعداد تکرار آنها بود او مخرج مشترکی برای این تکرار ها نشان نداد . در ژانویه سال 1974 او عدد 19 را بعنوان این مخرج مشترک برای پاراف ها و در سرتا سر قرآن شناسایی کر . تحقیقات عمیقتر پرده از یک سیستم پیچیده ریاضی برداشت که در سر تا سر قرآن و تمام جزئیات آن حکمفرما می باشد . (ر. خلیفه 1981 و 1989) . این سیستم قابل توجه رایضی بعدها بصورت جزوه هایی منتشر شد که مقدمه چا کتابی در این زمینه شد. [ پنج شنبه 91/5/5 ] [ 3:15 صبح ] [ مهدی بیگدلی ]
هنگامی که از فیثاغورس پرسیده شد رفیق چیست؟ جواب داد: «کسی که من دیگریست بدان گونه که 220 و 284 هستند». مفهوم عبارات بالا از نظر ریاضی چنین است: مقسوم علیه های 284 عبارتند از: 1?2?4?71?142 که مجموعشان 220 است و از طرف دیگر مقسوم علیه های 220 عبارتند از: 1?2?4?5?10?11?20?22?44?55?110 که مجموع اینها برابر 284 است. فیثاغورسیان چنین اعدادی را اعداد متحابه (دوست دار هم) می نامیدند. با اینکه کشف چنین اعدادی برای یونانیان مشکلات زیادی را به همراه داشت اما کار مورد علاقه یونانیان بود. بهرحال کشف اینگونه اعداد پیشرفت زیادی نداشت و تا بحال سه زوج دیگر از این اعداد کشف شده اند که به قرار زیر می باشند: 17296 ? 18416 که در سال 1636 میلادی توسط فرما شناسایی شد. 9437056 ? 9363584 که توسط دکارت ارایه گردید. 1184 ? 1210 که توسط پاگانینی در سال 1867 میلادی معرفی شد. سوالی که تاکنون ذهن ریاضیدانان را به خود مشغول کرده اینست که آیا بینهایت از این زوجها وجود دارد یا خیر؟ البته هندیها اعداد متحابه را قبل از فیثاغورس شناخته بودند. همچنین قسمتهایی از کتاب مقدس را میتوان یافت که نشان می دهد یهودیان چنین اعدادی را مبشر سعادت می دانستند. نکته جالب دیگر داستان در مورد تردید یک شاهزاده دوره باستان است که نامش بنا به علم حروف برابر عدد 284 بود. این شاهزاده سالهای سال دنبال دختری برای ازدواج میگشت که نامش برابر عدد 220 باشد و معتقد بود که این عامل باعث خوشبختی در زندگی او می شود. [ چهارشنبه 91/5/4 ] [ 1:5 صبح ] [ مهدی بیگدلی ]
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[ طراحی : روز گذر ] [ Weblog Themes By : roozgozar ] |